Deltag i Stafet for Livet i Hjørring 27.-28. august

Foto: Stafet for Livet Hjørring // Mette Brath.
dato

Af Mette Brath

Hvad går Stafet for livet egentlig ud på? Og hvad støtter man med formålet? 

Ved at tilmelde dig Stafet For Livet er du med til at gøre en forskel i kampen mod kræft. Hos Stafet for Livet, er der indtil nu 17 forskellige hold fra hele kommunen tilmeldt og med deltagelsen støtter man op om Kræftens Bekæmpelses arbejde for forskning, forebyggelse og patientstøtte.

Du må være med fuldstændig, hvor længe eller hvordan du lyster og som mulig holddeltager, har du sikkert en masse spørgsmål til, hvilke muligheder I har som hold? 

Her kan du læse lidt om praktiske informationer, i forbindelse med Stafet For Livet.

Hvad består et hold af til Stafet for Livet?
Arrangørerne arbejder løbende på at få alt på plads til årets Stafet for Livet i Hjørring. For første gang afholdes det på Dyrskuepladsen, den 27.-28. August fra 10 lørdag til 10 søndag , hvor alle er velkomne.

I bestemmer selv, hvor stort holdet skal være, men holdet skal helst have minimum én deltager på banen i det døgn, stafetten varer. Den typiske størrelse hold er 10-20 personer.

Hvert hold har en holdkaptajn, der står for at koordinere og kommunikere med holdet.

Hjælp endelig med at fortælle om din deltagelse, og få flere med på holdet.

Stafet for Livet er for alle uanset alder, helbred eller form. Det er helt op til holddeltagerne selv, om de vil løbe eller gå, køre i kørestol eller gå med rollator. Det vigtigste er, at holddeltagerne sammen kommer gennem det døgn, stafetten varer.

Hvordan tilmelder I jer? 
Hvis du gerne vil tilmelde flere deltagere på dit hold, er der flere muligheder.

Enten kan de selv tilmelde sig via www.stafetforlivet.dk eller du kan tilmelde dem på hjemmesiden, ved at logge ind på din profil og vælge menupunktet ”Tilmeld deltagere”. Her kan du tilmelde og betale for andre holddeltagere.

Endelig er der også mulighed for, at holddeltagere kan tilmelde sig på dagen i informationsteltet. Her kan man også betale kontant.

Af hensyn til planlægningen beder vi dog om, at flest mulige deltagere tilmelder sig på forhånd, så vi ved, hvor mange personer vi skal regne med.

Hvordan foregår løbet?
Stafet For Livet er på 24 timer for at symbolisere, at kræftpatienter kæmper mod kræften døgnet rundt. Derfor skal stafet-holdene også HELST have mindst én deltager på banen, så længe stafetten varer. Men en del hold springer natten over, hvilke er ok, men natten er helt speciel. Dog manges egen favorit.

Banen er typisk ca 500 meter lang, så alle uanset alder og helbred, har mulighed for at være med.

Den forholdsvis korte bane betyder også, at man hele tiden føler sig som en del af arrangementet, når man er på banen, og at man kan mærke fællesskabet og sammenholdet mellem deltagerne.

Der vil være mulighed for at købe mad og drikke til stafetten. Du kan læse mere om, hvilke madtilbud stafetten har på hjemmesiden . I må også tage mad med derud.

Der vil være mulighed for at komme og opstille telte et par dage før stafetten.

Vil der være underholdning og aktiviteter? 
Underholdning og aktiviteter vil fylde det meste af døgnet.

Der vil være underholdning i løbet af det døgn, stafetten varer. Der er en blanding af musik og aktiviteter.

Hovedparten af underholdning og aktiviteter vil være gratis, men der kan være enkelte aktiviteter, hvor vi beder om et mindre beløb. Pengene går til Kræftens Bekæmpelses arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte.

Som hold kan I selv overveje, om I vil være med til at stå for aktiviteter på pladsen.

Stafet For Livet er et røgfrit arrangement – og det gælder også e-cigaretter. Rygere er selvfølgelig meget velkomne, men røgen må ikke komme med på stafetpladsen. Der vil være rygeplads udenfor området.


Foto: Stafet for Livet Hjørring // Mette Brath

Lidt praktisk information

Når I deltager på stafetten er der en række ting, som er gode at medbringe. Koordinér internt på holdet, hvem der medbringer hvad. Her er en huskeliste, som I kan tage udgangspunkt i.

Medbring gerne:

- Telt eller campingvogn – tjek med arrangørerne, hvad der kan lade sig gøre

- Pavillon til at sidde under

- Varmt tøj, det kan godt blive lidt koldt en dansk sommernat

- Kondisko

- Pude, sovepose og liggeunderlag, hvis du overnatter.

- Stole og borde (have- eller campingmøbler)

- Lamper/Lyskæder

- Pynt til teltet

- Evt Holdbanner

- Kontanter

- Materialer til holdets aktiviteter på pladsen

- Evt Tidsplan for deltagernes tid på banen


Rollen som holdkaptajn

Holdkaptajnen samler et hold, som skal deltage i stafetten. Kaptajnen opretter holdet på www.stafetforlivet.dk, og her kan alle følge med i, hvilke andre hold der er tilmeldt.

Holdkaptajnen er bindeleddet mellem stafetten og dit hold, og du er dermed ansvarlig for at inspirere og videregive informationer til dit hold. Bemærk mange ikke modtager mine mails. Videregive informationen.

Holdkaptajnens opgaver er:

  • Spørg folk om de vil være med på dit hold
  • Informer dine holdmedlemmer om praktiske informationer.
  • Saml evt. dit hold til et møde før stafetten
  • Sæt et mål for, hvor mange penge holdet ønsker at skaffe. Det kan være et gennemsnitligt beløb per deltager eller et samlet beløb for holdet.
  • Deltag i holdkaptajnmøder eller send en repræsentant, hvis du er forhindret
  • Sørg for, at alle holdmedlemmer betaler deltagergebyret – gerne via hjemmesiden før stafetten afholdes eller til selve arrangementet.
  • Lav en plan over, hvilke holdmedlemmer der skal være på banen på hvilket tidspunkt
  • Motiver og engager dine holdmedlemmer
  • Hyg om deltagerne, Ha’ det sjovt

Holdkaptajnmøder:

Holdkaptajnerne fra hvert hold bliver inviteret til et eller flere holdkaptajnmøder. Møderne foregår typisk på en hverdagsaften og varer et par timer.

Der er afholdt et, og I kan få mere info ved Mette Brath.

Vi udsender invitationer til holdkaptajnmøderne til alle holdkaptajner for tilmeldte hold, når mødedatoer og -sted er fastlagt.

Hvis du endnu ikke har stillet hold, men overvejer at gøre det, er du også velkommen til at kontakte Mette Brath.


Forslag til tidsplan for hold til stafetten

Fælles for alle hold er, at I HELST skal have mindst én person fra holdet på banen under hele stafetten.

Hvordan I vil arrangere jeres holds indsats ved stafetten, er helt op til dig og dit hold. Det kommer selvfølgelig også an på, hvor mange I er på jeres hold, og om I ønsker at være en eller flere på banen ad gangen.

Hvis deltagerne ønsker det, kan de gå to og to eller flere af gangen på banen – det er helt op til jer selv.

Husk at afsætte tid til åbningsceremonien og til lysceremonien, hvor holdstafetten sættes i stå af respekt for ceremonien. To af stafettens højdepunkter.


Foto: Stafet for Livet Hjørring // Mette Brath

Tips til fundraising for hold

Som hold er I med til, at indsamle penge til bekæmpelse af kræft. Når I har samlet et hold, kan I finde ud, hvordan I ønsker at samle penge ind. I kan samle penge ind op til stafetten eller på selve stafetten.

Her får I nogle konkrete idéer til holdfundraising, men I er også meget velkommen til at udvikle jeres egne idéer.

Rundedonation

Det er ofte meget motiverende for hold at kunne følge med i holdets fremgang på de opsatte rundetællere. Særligt hvis en sponsor giver et beløb per runde. Det kan fx være 5-10 kr./runde, og I kan spørge venner, familie, kolleger eller lokale firmaer om at støtte jeres hold.

Få en virksomhed til at doble op

En kendt idé er at få din chef eller direktøren for et lokalt firma til at matche det beløb, som dit hold skaffer til stafetten.

Måske vil virksomheden give et beløb af samme størrelse, som det, deltagerne samlet betaler i holdgebyr.

Måske er virksomheden med på at doble hele beløbet, som holdet samler ind op til stafetten.

Reklameplads på telt eller trøjer

Få virksomheder til at støtte dit hold mod, at de får omtale. I fastsætter selv prisen og aftalen.

Omtalen kan for eksempel bestå i, at alle holddeltagere bærer virksomhedens logo på trøjen, og at virksomhedens banner bliver hængt op ved jeres telt eller lignende.

Opret online auktioner.

Sælg sponsorgaver.

Arrangér aktiviteter på selve stafetten

Mens I opholder jer på stafetten, har I mulighed for at sætte aktiviteter i gang, som kan bidrage til jeres indsamling. Husk at forberede aktiviteterne på forhånd, så I husker alle de ting, som I skal bruge.

Idéer til aktiviteter kan være: Sømbod, flødebollemaskine, salg af armbånd, kager, bag et snobrød, flet fletninger, fiskedam, ansigtsmaling.

Sælg lys

Alle kan tænde et lys for én, der kæmper mod kræft, eller for én, der tabte kampen. Det koster 50 kr. pr lys.

Alle kan se lysene og de rørende hilsner på hjemmesiden i perioden op til stafetten.

Dit hold kan sælge lys og derved øge bidraget til kræftsagen. Allerede før stafetten begynder, kan du og dit hold opfordre familie, venner og bekendte til at købe lys på www.stafetforlivet.dk.

Om aftenen på stafetten stiller arrangørerne lysene op på pladsen, og derefter samles alle deltagere til en smuk og stemningsfyldt lysceremoni, hvor alle får mulighed for at fordybe sig og mindes.

Opdatér holdets og deltagernes profiler på hjemmesiden

Erfaringen viser, at jeres personlige motivation for at deltage i stafetten betyder meget for folks lyst til at støtte kampen mod kræft.

Lad folk vide hvem I er, hvad I står for, og hvorfor I synes det er vigtigt at kæmpe mod kræft.

Opdatér derfor gerne både holdets profilside og holddeltagernes profilside på hjemmesiden med billeder og lidt tekst om, hvorfor I deltager.


Retningslinjer for holdfundraising

Alle beløb indsamlet i forbindelse med Stafet For Livet går til Kræftens Bekæmpelses arbejde for forskning, forebyggelse og patientstøtte.

Der kan ikke indsamles midler til andre organisationer, enkeltsager og lignende aktiviteter via Stafet For Livet.

Indsamlede midler skal indbetales via hjemmesiden www.stafetforlivet.dk senest 14 dage efter afholdelsen af stafetten eller kontant til arrangørerne på stafetten.

Vær opmærksom på, at Spillemyndigheden (en koncern under SKAT) ikke tillader, at hold laver tombolaer, lotterier og andre konkurrencer, hvor deltageren betaler for at være med, og hvor udtrækningen af gevinst. Kun Fighterteltet må lave tombola.

Hold kan tilbyde sponsoren følgende som tak for støtten:

  • Mulighed for at bidrage til en god sag ,ved at støtte Kræftens Bekæmpelses arbejde for forskning, forebyggelse og patientstøtte
  • Et støttediplom til at hænge op i f.eks. kantinen, receptionen eller i butiksvindue. En kvittering, hvoraf støtten til holdet fremgår. Denne kan benytte som bilag til regnskabet.
  • Mulighed for at benytte Stafet For Livets logo samt at omtale støtten til Stafet For Livet på donorens/sponsorens egen hjemmeside
  • Omtale af donor/sponsor på pladsen efter nærmere aftale med holdet. Fx i form af logoer på T-shirts samt bannere, plakater og lignende ved holdets telte og pavilloner


Foto: Stafet for Livet Hjørring // Mette Brath

Kort om de vigtigste ceremonier til Stafet For Livet

Hvordan foregår åbningen?

Det første, der sker på stafetten, er en officiel åbning. Alle samles ved scenen, og skyder stafetten og døgnet i gang med taler og fællesskab.

Hvad er Fighterrunden?

Fighterne er tidligere og nuværende kræftpatienter – det vil sige alle, der har hørt ordene ”Du har kræft”. Fighterne er stafettens æresgæster og går første runde på banen iklædt gule bluser.

Fighterne er det levende bevis på, at kampen mod kræft nytter. Fighterrunden er en bevægende og livsbekræftende oplevelse for både Fightere og holddeltagere – og minder os om, hvorfor vi kæmper.

Hvis du kender nogle, der har hørt ordene ”Du har kræft”, så beder vi dig opfordre dem til at melde sig som Fightere. De kan tilmelde sig på hjemmesiden.

Hvad er lysceremonien?

Når mørket falder på samles vi til lysceremoni. Det er er en bevægende og smuk oplevelse, hvor vi mindes de personer, der mistede livet til kræft og støtter dem, som kæmper mod kræften.

Du kan købe lysposer i lysteltet for 50 kr. I lysteltet er der også grej, så du kan dekorere poserne med tegninger og hilsner.

Lysposerne opsættes til lysceremonien – og de vil stå og lyse smukt op hele natten. Næste dag vil der være mulighed for at få sin lyspose med hjem.

Under lysceremonien skal mobiltelefoner være slukkede eller lydløse, og der må ikke tales i telefon under ceremonien. Under lysceremonien stopper holddeltagerne med at gå og løbe på banen.

Hvordan foregår afslutningen?

Stafetten afsluttes med, at vi alle samles ved scenen. Vi opfordrer alle til at være med, så vi kan mærke fællesskabet og sammenholdet og afslutte et fantastisk stafetdøgn sammen.

Til afslutningen gør vi status på døgnet, og vi fejrer, hvad vi sammen har udrettet. Kommunens Borgmester Søren Smalbro, holder afslutningstalen søndag.

Vi håber, at du har fået svar på en del af dine spørgsmål om Stafet For Livet og om at stille hold til stafetten.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, må du endelig kontakte os.

Det går din støtte til

Når du støtter Kræftens Bekæmpelse er du med til at gøre en forskel for de mange danskere, der hvert år bliver ramt af kræft – både som patienter og som pårørende.

Takket være blandt andet din hjælp bliver der lyttet til Kræftens Bekæmpelse - både på Christiansborg, i regionerne og på sygehusene.

Derfor behandles kræft i dag som akut sygdom, der er indført pakkeforløb for samtlige kræftformer, og der er ingen tvivl om patienternes rettigheder.

Din støtte

• Gør det muligt at forske i kræft og behandlingen af kræft

• Gør vores forskere klogerer på, hvordan vi kan forebygge kræft

• Sikrer patienter og pårørende hjælp og støtte

Resultatet af Stafet For Livet anvendes til hovedformålene således:

61% går til forskning:

Forskning redder liv. Kræftens Bekæmpelse står for over halvdelen af kræftforskningen i Danmark. Og vi er i de seneste år kommet væsentlig længere i vores viden om, hvad kræft er, og hvordan kræftsygdomme forebygges og helbredes. I gennemsnit støtter Kræftens Bekæmpelse kræftforskningen med ca. 400 mio. kroner om året. 

18% går til patienter og pårørende:

Kræftens Bekæmpelse tilbyder gratis rådgivning og støtte til kræftpatienter, pårørende og efterladte mere end 40 steder i hele landet – og igennem kræftlinjen.

Det er psykologer, socialrådgivere, sygeplejersker og læger, der primært tager sig af dette arbejde, men vi har også mange frivillige, som selv har været berørt af kræft, der yder en uvurderlig hjælp med at løfte denne indsats.

Derudover indsamler, udvikler og formidler vores Patientstøtteafdeling konstant ny viden og metoder til gavn for kræftpatienter og deres pårørende, med fokus på at hjælpe til et samlet og godt forløb for alle parter.

18% går til forebyggelse:

Op til 40 procent – det vil sige 4 ud af 10 kræfttilfælde - kan forebygges ved, at vi som enkeltpersoner og som samfund bliver opmærksomme på de sunde vaner.

I Kræftens Bekæmpelse arbejder vi derfor konstant med at blive endnu klogere på risikofaktorerne samt med at få alle de gode forebyggelige råd omsat til information og ændret adfærd blandt danskerne. 

3% går til administration

Administrationsudgifterne dækker en række fælles funktioner såsom bestyrelse, udvalg og direktion. Hertil kommer økonomi, IT og fælles ejendoms- og personaleforvaltning.

"Vi glæder os MEGET til at se jer til Stafet For Livet til et livsbekræftende døgn, hvor vi fejrer livet, støtter dem der kæmper, mindes dem der har mistet livet til kræft, og samler ind til den fortsatte kamp," lyder det fra Mette Brath på styregruppens vegne.

Mette kan kontaktes på: 27626302

Denne artikel er et læserbidrag. Eventuelle holdninger og synspunkter tilhører forfatteren.

Kilde: Mette Brath

Seneste på facebook