Dataanalytikere til Skattestyrelsens indsats mod hvidvask

Profilbillede
dato

Vil du være med til at løse komplekse opgaver, som bidrager til at bekæmpe hvidvask? Har du en særlig interesse i skatteøkonomisk kriminalitet, og ønsker du at gøre dine datakompetencer brugbare og virkelighedsnære? Trives du med at arbejde tværfagligt, og hvor en vigtig del af din hverdag bliver at analysere, bearbejde og formidle omfattende datamængder? Så er du måske én af vores nye kolleger i enheden Kontroloplysninger 2.

Opgaver af stor samfundsmæssig betydning
Center for Hvidvask i fagområdet Særlig Kontrol i Skattestyrelsen er en af de største bidragsydere i kampen mod den mest komplicerede skatteøkonomiske kriminalitet, herunder hvidvask. Vi arbejder i stigende grad datadrevet og analysebaseret for at understøtte Skattestyrelsens målsætning om, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter til tiden.

Du bliver en del af Center for Hvidvask, som bl.a. har følgende opgaver:

  • kontrol af skatte- og momsangivelser på baggrund af efterretninger fra Hvidvasksekretariatet
  • kontrol relateret til kæde- og momskarruselsvig
  • kontrol af skatte- og momsangivelser på grundlag af pengeoverførsler.
Enhederne Kontroloplysninger 1 og 2 har et særligt ansvar for at understøtte Skatteforvaltningens forpligtigelser i hvidvaskloven. Begge enheder består af medarbejdere med forskellige baggrunde. Fælles for begge enheder er en meget høj faglighed, ansvarsfølelse og dedikation målrettet indsatsen mod den mest komplicerede og organiserede svig i samfundet. Din stilling i Kontroloplysninger 2, stiller skarpt på den analyse- og datadrevne tilgang til en tværgående opgaveløsning - herunder igennem intelligente it-løsninger og platforme.

Kontroloplysninger 2 – dit nye arbejdssted
Du får din dagligdag i Kontroloplysninger 2, som på nuværende tidspunkt består af 16 medarbejdere, 1 studentermedhjælper og en funktionsleder. Vi har et meget tæt samarbejde med vores søsterenhed i Frederikshavn, samt enheden Hvidvaskindsats, Analyse og Koordinering i Fredericia. Du vil hos os opleve en stor grad af medindflydelse på din hverdag. Omvendt forventer vi, at du målrettet og vedvarende udviser en høj grad af ansvar over for din egen og Skatteforvaltningens udvikling. Arbejdsmiljøet er godt, tillidsbaseret og omgangstonen uformel med rig mulighed for sparring med dine kommende kollegaer og på tværs af forvaltningen.

Vores formål er at understøtte og gennemføre efterretningsdrevne indsatser som led i bekæmpelse af hvidvask - herunder organiseret og komplekst svig. Indsatsen omfatter desuden registrering og visitering af efterretningerne samt at yde analyse- og datadrevet støtte til den øvrige Skatteforvaltning.

Forskelligartede og komplekse opgaver inden for data og analyse
Opgaverne, der er et væsentligt bidrag til udpegning af centrale aktører involveret i hvidvaskresurseprioritering og -skalering af/i kontrol på skatte- eller afgiftsområdet, omfatter:

  • bearbejdning, kategorisering og validering af data
  • at skabe overblik over et af de mest omfangsrige og komplekse datalandskaber
  • på sigt udnytte overblikket og omsætte det til handling
  • at berige og analysere brudstykker af data, så de omsættes til meningsgivende informationer
  • at levere analytisk støtte (internt og eksternt), fx igennem visualisering i analyseplatforme
  • at levere sagsstøtte i øvrigt på tværs af både enheder, fagområder og styrelser
  • at kunne indgå i tæt samarbejde på tværs af fagligheder, geografi og ledelsesspænd
Henset til opgavernes karakter vil det være en fordel, men ikke et krav, hvis du allerede har erfaring med analyseplatforme som fx IBM i2 (Analyst Notebook) eller Palantir Gotham eller tilsvarende grafbaserede løsninger. Denne fordel gælder også erfaring med mere avanceret brug af Microsoft Excel, fx VBA eller erfaring med at bearbejde data i egenudviklede løsninger, som anvender kodesprogene Python, R eller andre hyppigt anvendte kodesprog.

Du skal have dokumenteret erfaring med it-løsninger og kunne følge trit med den teknologiske udvikling. Det hænger sammen med, at fremtidens bekæmpelse af hvidvask i høj grad indebærer en forståelse for intelligente systemer og platforme. Du kan kende forskel på data og informationer. Du har både viljen og evnen til at anvende analysesystemer såvel som mere tilgængelige platforme til databearbejdning, visualisering eller analyse.

Nysgerrig og samarbejdsorienteret profil med interesse for formidling
Vi forestiller os, at du har en relevant uddannelse på minimum niveau 6 inden for kvalifikationsrammen for livslang læring (bachelor, professionsbachelor eller tilsvarende uddannelse på diplomniveau). Din studieretning er ikke afgørende, men en relevansvurdering vil vægte erfaring fra fx finansverdens anti-hvidvaskområde (AML), politiet, kriminalforsorgen eller andre efterretnings- eller analysebaserede virksomheder eller myndigheder højt.

For at trives og få succes i stillingen vægter vi, at du:

  • har gode samarbejdsevner
  • har en nysgerrig, proaktiv og positiv tilgang– både til nye og tilbagevendende opgaver
  • kan være en central spiller i den data- og analysedrevne understøttelse af opgaverne
  • er effektiv, seriøs og løsningsorienteret og kan udføre opgaverne med høj kvalitet
  • kan forklare komplekse problemstillinger på en enkel og præcis måde
  • kan kommunikere godt både skriftligt og mundtligt
  • er resultatorienteret og kan bevare overblikket, selvom informationsmængden er omfattende.
Vi er en del af Center for Hvidvask
Vores kontor er en del af Center for Hvidvask i fagområdet Særlig Kontrol i Skattestyrelsen. I Center for Hvidvask tilstræber vi stor faglighed på tværs af svigstyper samt skatte- og afgiftsarter, og det giver mulighed for at være en del af et motiverende og udviklende læringsmiljø. I hverdagen stræber vi efter en høj grad af medindflydelse, så vi har mulighed for at tage et medansvar for egen og Skatteforvaltningens udvikling.

Det skal være spændende at gå på arbejde, hvilket ud over interessante arbejdsopgaver inden for et område i konstant udvikling, bl.a. kræver forandringsparathed, højt humør og en positiv tilgang til de daglige udfordringer.

Derudover tilbyder vi:

  • et spændende job, hvor du kan være med til at gøre en forskel, og hvor du får indsigt i et område med stor samfundsmæssig bevågenhed
  • et grundigt onboardingforløb bestående af både intern undervisning og sidemandsoplæring
  • gode muligheder for løbende faglig udvikling
  • dygtige og engagerede kollegaer samt et godt arbejdsfællesskab
  • mulighed for at understøtte fleksible arbejdsvilkår. Rammerne for arbejdstilrettelæggelsen drøftes mellem leder og medarbejder med udgangspunkt i den samlede opgaveløsning.
Kontakt og ansættelsesvilkår
Vi glæder os til at modtage din ansøgning, CV, uddannelsespapirer samt yderligere relevant materiale via linket ”Søg stillingen” senest søndag den 26. maj 2024.

Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte funktionsleder Anders Melchiorsen på telefon 72 37 98 35 eller driftskoordinator Dorota Macdonald på tlf. 72 37 01 56.

Vi forventer at afholde samtaler løbende, så send din ansøgning allerede i dag.

Vi forventer at gøre brug af en logik- og personanalyse i rekrutteringsforløbet, og der vil forud for ansættelsen blive indhentet referencer samt straffeattest.

Ansættelse sker under forudsætning af, at du kan sikkerhedsgodkendes til klassifikationsgraden HEMMELIGT (HEM), da du skal arbejde med klassificerede informationer og systemer. Godkendelsen sker på baggrund af en sikkerhedsundersøgelse, som foretages af Politiets Efterretningstjeneste.

Forventet tiltrædelse er pr. 1. august 2024 eller efter nærmere aftale.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK) eller overenskomst for fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Du bliver ansat i Skatteministeriet med tilhørende institutioner.

Arbejdsstedet er Parallelvej 11, 9800 Hjørring.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Hjørring Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Skatteforvaltningen, Hjørring, Parallelvej, 9800 Hjørring

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 26-05-2024;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6043362

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet