Analytiker til bekæmpelse af skatteøkonomisk kriminalitet i Skattestyrelsen

dato

Brænder du for at knuse analytiske problemer, som bidrager til den tværgående bekæmpelse af skatteøkonomisk kriminalitet og hvidvask? Er du nysgerrig af natur, og motiveres du af at finde ’brikkerne’ til et større billede? Kan du formidle signaturerne af, hvad der sker i den organiserede og komplekse skatteøkonomiske kriminalitet til forskellige modtagere? Så er du måske en af de analytikere, vi søger.

Bliv en del af Særlig Kontrol i Skattestyrelsen
I fagområdet Særlig Kontrol håndterer vi den mest organiserede og komplekse skatteøkonomiske kriminalitet og hvidvask. Du bliver en del af underdirektørområdet kaldet Kontrol- og Forretningsudvikling (KoFu), som understøtter udviklingen af fagområdets kerneopgave, de interne processer, strategiudvikling og -implementering samt leverer tværgående analytisk støtte, ledelsesbetjening og udfører intern kontrol af medarbejdere i Skatteforvaltningen.

I enheden Tværgående Analyse og Kontrol (TAK) bidrager vi til den opgave ved at udvikle, implementere og drive processer, der udgør grundlaget for vores kontrolstrategiske prioriteringer på tværs af fagområdet.

Vores tre kerneopgaver er:

  1. analytisk støtte på strategisk, operationelt og taktisk niveau
  2. nyttiggørelse af de efterretninger om hvidvask, som Skatteforvaltningen modtager fra Hvidvasksekretariatet i National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK)
  3. kontrol af kompleks eller organiseret skatteøkonomisk kriminalitet og hvidvask.
Forskelligartede og komplekse opgaver inden for data og analyse
Som analytiker i enheden får du mulighed for at stille skarpt på den analyse- og datadrevne tilgang i vores tværgående opgaveløsning - herunder gennem intelligente it-løsninger og analyseplatforme.

Dine arbejdsopgaver vil blandt andet omfatte at:

  • indsamle, bearbejde og validere oplysninger fra et stort datalandskab
  • analysere og formidle brudstykker af data, så de omsættes til meningsgivende informationer
  • levere analytisk støtte både internt og eksternt, fx gennem visualisering
  • indgå i tværgående og myndighedsfælles fora på tværs af både enheder, fagområder og styrelser samt relevante myndigheder i Danmark og udlandet.
Vi tager hånd om en god introduktion, og du vil få oplæring i, hvordan vi bekæmper skatteøkonomisk kriminalitet gennem et grundigt onboarding-forløb bestående af både intern undervisning og sidemandsoplæring. Derudover er der gode muligheder for videreuddannelse og løbende faglig udvikling.

Nysgerrig og samarbejdsorienteret analytiker med interesse for formidling
Vi forestiller os, at du har en relevant uddannelse på minimum bachelor, professionsbachelor eller diplomniveau. Din studieretning er ikke afgørende, men skal komplimentere din analytiske erfaring.

Vi ser gerne, at du har dokumenteret erfaring med analytisk arbejde fra tværgående analyseplatforme som fx IBM i2 (Analyst Notebook), Palantir Gotham eller tilsvarende løsninger. Det er en fordel, men ikke et krav, hvis du har erfaring med mere avanceret brug af Microsoft Excel, fx VBA eller erfaring med at bearbejde data i egenudviklede løsninger, som anvender kodesprogene Python, R eller andre hyppigt anvendte kodesprog.

Det er desuden en fordel at have analytisk erfaring fra myndighedsfællesskabet. Vi vil i den forbindelse vægte analytisk erfaring indenfor kriminalitetsbekæmpelse i fx politiet eller sikkerhedstjenesterne højt. Erfaring med eller uddannelse i efterretningsanalyse er en klar fordel.

Derudover lægger vi vægt på, at du:

  • evner hurtigt at sætte dig ind i et komplekst datalandskab – for at kunne trække netop de oplysninger ud, som gør dig i stand til at udarbejde en kontekstafhængig vurdering
  • har udtalte analytiske færdigheder, uanset om opgaven kalder på overbliksskabelse eller handlekraft
  • vægter samarbejdet og tænker i helheder på tværs af fagligheder og organisatoriske skel
  • er effektiv, punktlig og vægter problemløsning forud for problematisering
  • påtager dig både de komplekse opgaver, men også de simple eller rutineprægede opgaver, når enheden, ledelsen eller driften undtagelsesvis måtte kræve det.
Vores enhed - Tværgående Analyse og Kontrol
Vores enhed består af 19 medarbejdere, en studentermedhjælper, enhedens souschef og en funktionsleder. Fælles for os er en meget høj faglighed, ansvarsfølelse og dedikation målrettet indsatsen mod den mest komplicerede og organiserede skattesvig i samfundet. Arbejdsmiljøet er godt, og trivslen er meget høj. Omgangstonen er tillidsbaseret og uformel med rig mulighed for sparring med dine kommende kollegaer i enheden såvel som på tværs af fagområdet og i resten af styrelsen.

Du vil hos os opleve en stor grad af medindflydelse på din hverdag. Omvendt forventer vi, at du er målrettet og vedvarende udviser en høj grad af ansvar over for din egen og Skatteforvaltningens udvikling.

Kontakt og ansættelsesvilkår
Send ansøgning med CV og dokumentation for uddannelse via linket ”Søg stillingen” senest torsdag den 11. september 2025.

Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte funktionsleder Anders Melchiorsen på telefon 72 37 98 35 eller souschef Dorota Macdonald på telefon 72 37 01 56.

Vi forventer at holde første samtalerunde torsdag den 18. september 2025. Anden samtalerunde forventer vi at holde tirsdag den 23. september 2025. Der vil indgå en case og en personanalyse i rekrutteringsforløbet.

Forud for ansættelsen indhenter vi referencer og straffeattest.

Du skal være opmærksom på, at din ansættelse sker under forudsætning af, at du kan sikkerhedsgodkendes og opretholde denne sikkerhedsgodkendelse under din ansættelse i stillingen.

Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK) eller overenskomst for fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Du bliver ansat i Skatteministeriet med tilhørende institutioner.

Dit arbejdssted er Parallelvej 11, 9800 Hjørring.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Hjørring Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Skatteforvaltningen, Hjørring, Parallelvej, 9800 Hjørring

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 11-09-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/ed188183-b611-4b3b-a7b3-b8f4aa8d5972

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet