10. klasser fra Hjørring Private Realskole arbejder med verdensmålene i Gambia

Foto: Privat. Mathilde Ladefoged og Binta Saidy får indsigt i hinandens skolegang, læring og kultur.
Profilbillede
dato

26 elever fra HPR’s 10. klasse er sammen med klasselærer, Birthe Jakobsen, i marts på studietur til det lille vestafrikanske land, Gambia. 
Her arbejder HPR-eleverne sammen med elever fra `grade 9´ med verdensmålene: kvalitetsuddannelse og ligestilling i samfundet.  

Det er et spændende møde mellem den danske og den gambiske skolekultur, og eleverne opdager, at der kan drives undervisning på mange forskellige måder. De gambiske elever er vant til den traditionelle tavleundervisning og udenadslære, hvor det er læreren, der taler og lærer fra sig.
HPR-eleverne er derimod vokset op med mere dialogbaseret undervisning i form af samtale med eleverne, ligesom læreren giver små oplæg og sætter gruppearbejde i gang, som ofte afsluttes med en fremlæggelse i klassen.

Birthe Jakobsen præsenterer den mere projektorienterede undervisning i forbindelse med undervisningen i verdensmålene. Denne undervisning er noget af en øjenåbner for de gambiske elever og lærere, da den stiller store krav til eleverne, idet der skal tages stilling, og eleverne skal danne sig en holdning til eksempelvis ligestilling: Hvilke fordele og udfordringer er der ved FN’s femte verdensmål - ligestilling - hvor målet blandt andet er, at alle drenge og piger skal have samme muligheder og vilkår i uddannelsessystemet og efterfølgende på arbejdsmarkedet.

Foto: Privat // HPR er i disse dage på tur til Annegretheskolen i Gambia med en flok elever fra 10. klasse.

Binta Saidy, elev på Annegretheskolen, AGS, fortæller, at der er stor forskel på den danske præsentation af undervisning, og den, som hun oplever i hverdagen. Hun fortæller, at hun nyder den nye projektorienterede undervisning og at være sammen med sin danske veninde, Mathilde Ladefoged.

"Mathilde lærer mig meget. Min plan for fremtiden er High School på Gunjur. Jeg vil dernæst gerne på universitet og derefter søge ind i ministeriet og være med til at udvikle landet, hvor jeg vil være med til at skabe harmoni og udvikling af Gambia. Min far og mor vil mig det bedste, og jeg får lov til at tage en uddannelse, så jeg kan hjælpe mine forældre, når jeg får et godt job og kommer til at tjene penge", fortæller Binta.

HPR’s elevrådsformand, Mathilde Ladefoged, fortæller, at det har været spændende at møde Binta Saidy og lære om Gambia og de gambiske familieforhold med flerkoneri.

"I min pennevens familie har faderen to koner. Det viser bare, at der er megastor forskel på Danmark og Gambia mht. kultur og skolegang", forklarer hun og fortsætter:

"I undervisningen har eleverne i Gambia ikke internet, så de kan ikke google sig frem til informationer og svar. De må bare tro på det, læreren siger. Der er også flere regler på skolen her, og lærerne kan være meget strenge. Skolens værdiord ”disciplin” bliver virkelig efterlevet. Jeg er også overrasket over, hvor målrettet Binta Saidy er med hensyn til sin uddannelse og sit fremtidige liv. Der er jeg slet ikke endnu", fortæller Mathilde.

På nuværende tidspunkt ser det ud til, at samtlige 22 elever i `grade 9´ bliver klar til at fortsætte deres ungdomsuddannelse med et treårigt High School-ophold - eller en toårig erhvervsuddannelse på et Skill Center.

Ledelsen på HPR konkluderer - sammen med ledelsesteamet på Annegretheskolen - at samarbejdet og den pædagogiske sparring med den gambiske skole ser ud til at komme i mål med det første step.

Kilde: Anders Graverholt Nielsen